본문 바로가기
뉴질랜드 생활/다현, Daniel's

아빠 왜 그래요?

by 뉴질랜드고구마 2012. 4. 21.
이른 저녁밥을 먹고 뭐할까 궁리를 하다가 
영화한편 보기로 합니다.
오래전에 누군가에게서 전해받은 영화파일들 중에서 고른것이 '트렌스포머2'입니다.
오랫만에 가족들이 함께 보는 영화입니다. ^^;;;

다현이도 함께 봅니다.
로봇들이 치고받고 때려부수고 하는것이 폭력적이기는 하지만
적당히 눈 가려주면서 함께 봅니다.
그러나,
좀 쉬자고 시작한 영화시청이였는데..
영화가 끝날 무렵에는 입이 바짝 말랐고, 머리도 조금 아팠습니다. ㅡㅡ;;
이유는 간단합니다.

영화 시작부터 끝까지 통역아닌 통역을 해야했기 때문입니다.

다현 : 아빠 왜 자동차가 로보트로 변신해요?
다현 : 아빠 왜 노란자동차가 로보트가 되요?
다현 : 아빠 왜 로보트끼리 싸워요?
다현 : 아빠 왜 로보트가 총으로 쏴요?
다현 : 아빠 왜 사람이 로보트를 살려줘요?
다현 : 아빠 우리는 왜 로보트가 없어요?
... ...

장면 하나하나가 넘어 갈 때마다 질문이 쏟아집니다.
중간중간 잠 든 척도 해보고,
질문이 나오겠다 싶으면 다현이 한테 먼저 질문을 던져보기도 합니다만..
다현이 질문공세를 피 할 수가 없습니다.
교육적인 측면에서..
'어떤 질문이든 최대한 성의껏 답변을 하자'라고 굳게(?) 마음먹고 있지만 한계점에 왔다갔다 합니다. ^^;;
... ...

비단 영화에서 뿐만 아니라 일상생활 전반에서 다현이가 궁금한 것이 많아졌고
그에 따른 질문도 많아졌다는것을 확실히 느끼게 되는 요즘입니다.
일상생활 모든게 궁금증이다고 해도 될것 같습니다.
문득 '아빠'의 존재감에 대해서 생각도 해봅니다.

다현이가 생각하는 아빠는 
'세상의 거의 모든것에 대해서 알고 있는 사람' 일 것인데,
이런 환상이 언제까지 유지될 수 있을까 걱정아닌 걱정이 되기도 합니다.
'아빠의 위대함'을 최대한 유지하기 위해서 부단히 노력해야 할 것 같기도 하고요.
아마도 영어공부를 계속하고, 성경공부를 시작하고..
요즘에는 세계사를 다시 공부해야 겠다는 필요성을 느끼고 있는것도 이런 맥락에서가 아닐까 싶습니다.
... ...

그래도 요즘에는 인터넷이란 새로운 도구가 있어서 다현이가 내놓는 궁금한 것들에 대해서 
보다 효과적으로 설명해주고 이해 시켜줄 수 있어서 아주 다행으로 생각됩니다.
물론 역효과가 나서, 궁금한게 생기면 아빠 보다는 구글이나 유튜브를 켤 날도 얼마 남지 않은것 같습니다만.. ㅡㅡ;;
어쨋든..
어제는 다현이 동화책을 읽다가 '나비'에 대해서 궁금해 합니다.
동화책 속에 나오는 다른 동물들은 아기와 부모가 생김새가 비슷한데 나비는 완전히 다르네요.
애벌레 -> 나비.
이야기 동화책에서 시작해서 '자연 동화책'을 찾아서 더 보여주고.. 나중에는 유튜브에서 동영상을 찾아서 확인사살을 시킵니다.
유튜브 동영상(나비의 일생)


효과는 바로 나타납니다.
외출하고 돌아온 엄마한테 달려가서 바로 설명을 시작합니다.
'알에서 태어나고 애벌레가 되서 배추잎을 먹다가 꿈틀거리며 옷을 벗고, 배추잎을 더 먹고,
번데기로 집을 만들고 쉬다가 꿈틀꿈틀 하면서 번데기 속에서 나와서 날개를 움직이며 나는 연습을 하다가
펄펄 날아간다'라고 숨도 안쉬고 이야기를 쏟아냅니다. ^^;;


... ...


얼마전에 영국에서 5살에서 16살 자녀를 둔 부모들 2,000명을 대상으로 설문을 했다고 합니다.

아이들이 하는 질문중에서 제일 난감한 것이 어떤것이였는가?

그리고 거기에 대해서 어느정도 효과적으로 답변을 했는가에 대해서요.

우리 아이들과 정서적으로 좀 다르기는 해도 아이들 생각은 거의 비슷할 것 같습니다.

그 내용을 옮겨봅니다.


글 원문 보기 링크


---------------------------------------------------------------------------------------------

Easy Answers to the Top 5 Science Questions Kids Ask

Date: 24 January 2012 Time: 01:55 PM ET

Intro

Why is the moon sometimes out during the day? Why is the sky blue? Will we ever discover aliens? How much does the Earth weigh? How do airplanes stay up?

Those are the five questions kids most often ask their parents, and in that order, according to a new surveyconducted in the United Kingdom. Unfortunately, they're tough nuts to crack — probably why kids find them so universally puzzling in the first place. Of the 2,000 parents of children ages 5 to 16 who were surveyed about their kid's queries, two-thirds said they struggled with the questions. one-fifth of the parents admitted that if they don't know an answer, they sometimes make up an explanation or pretend that no one knows.

To help prove to your kids that you're no dummy, here are the easy-to-understand answers to their most burning questions.


5. How do airplanes stay up?

To overcome the forces of drag and gravity, an airplane must generate two forces of its own: thrust and lift.

Thrust is the force that propels an airplane forward on the runway. By Newton's third law — every action has an equal and opposite reaction — the plane's engine generates forward thrust by spewing fuel backwards. Next, as the plane hurtles down the runway, each of its wings slices the air into two streams, one that flows above it and the other, below. The wings are shaped in such a way that the air flowing over them is ultimately deflected downward, and, again because of Newton's third law, the downward motion of the air causes an equal and opposite upward motion of the plane. This is lift.

Every airplane has a specific takeoff speed — the point at which lift overcomes gravity. That critical speed changes based on how much a particular plane weighs. The plane's engine, meanwhile, has to work to provide enough thrust to overcome drag — friction with the air. [Do Planes Get Struck by Lightning?]


4. How much does the Earth weigh?

The first approach to answering this question is to get technical about it. Because the Earth is in free fall around the sun, it actually weighs nothing. The same goes for astronauts in orbit; because they are technically falling around the Earth — and if they stood on a scale, it, too, would be falling — the scale would read zero.

Alternatively, you could discuss the Earth's mass — a property that is independent of where an object is in the universe, or what it is doing. Earth has a mass of 5.97 × 10^24 kilograms — the equivalent of one hundred million billion Titanics. [What If Everyone on Earth Jumped at once?]




3. Why is the sky blue?

The light coming from the sun is made of many colors; light travels as a wave, and each color has a unique wavelength. Violet and blue light has shorter wavelengths, while red light has a longer wavelength, and the other colors have wavelengths in between.

When the different colors of light pass through the atmosphere, they run into molecules, water droplets and bits of dust. Because all these particles are closer in size to shorter wavelengths of light, they tend to scatter violet and blue light much more than red, and so they send rays of violet and blue ricocheting toward the ground — and your eyes. More violet light actually gets scattered by atmospheric particles than blue light, but your eyes are more sensitive to blue, so the sky appears blue.

Sunsets are orange-red because in the evening, with the sun low on the horizon, sunlight must pass through more atmosphere to get to your eyes, and only the red light can make it all the way through. The shorter wavelengths have all been scattered toward the ground in the part of Earth where it is still daytime. [The Physics of Rainbows, and Other Everyday Things]

2. Will we ever discover aliens?

No one knows how rare alien life is in the universe, so there's no telling whether humanity will ever manage to discover it. However, scientists at the SETI Institute in California, who are engaged in the search for extraterrestrial intelligence, are hopeful that they'll detect alien signals within the next 20 years. The scientists scan the night sky looking for unnatural radio or light beams — ones that could only emanate from an intelligent civilization.

Their 20-year estimate is based on the rapid pace with which astronomers are discovering planets beyond our solar system, including planets that seem suitable for life; it is also based on the assumption that, if there are intelligent beings out there, they, too, will seek contact with others, and will make their presence known by sending signals into space. [What Would Earth Be Like with Two Suns?]



1. Why is the moon sometimes out during the day?

This question burns brightest of all in the minds of kids, according to the UK survey. The answer is simple: The moon is just as likely to be visible during the day as it is at night — it orbits Earth independently of the sun. When its orbit brings it to your part of the sky during daylight hours, it is illuminated by the sun, and we can see it.